torsdag 3. mai 2018

Bli møtt av skeptikere

Opplever stadig at folk kommenter at de ikke fatter hvorfor jeg har så lite krefter og er så mye utslitt, "bare" pga. epilepsien. Og at de kjenner folk som har epilepsi og fungerer helt fint.

Jeg kan ikke snakke for alle mennesker med epilepsi, kun for meg selv. Noen epileptikere blir helt anfallsfrie med medisiner. Andre funker ikke medisinene på. Noen får flere GTK-anfall daglig. Noen får ikke GTK-anfall i det hele tatt, men helt andre typer anfall. Det finnes 42 ulike epilepsianfall vi vet om pr. dags dato. Ikke alle faller ned og rister som mange tror.

Vel, å ha anfall antar jeg de fleste forstår at er en diger påkjenning på både kroppen og hjernen. Noen ganger etter et kraftig anfall kan det ta dagevis, noen ganger flere uker før jeg er til meg selv igjen. På det værste kjenner jeg ikke engang igjen Chris og aner ikke mitt eget navn.

Men selv om de fleste burde forstå at anfall er en påkjenning, tenker kanskje mange ikke på at medisinen epileptikere får er benzodiazepiner, som har som bivirkning at den gjør deg innmari trøtt. Jeg tar en dose når jeg står opp og en når jeg legger meg, noe jeg har gjort daglig i årevis.

Så værsåsnill folkens, ikke kontakt en person som er syk og kommenter ting som; "Jeg kjenner andre med epilepsi, de funker helt fint. Hvorfor er det så mye værre med deg lissom?" Ikke alles sykdom er like!

Og til dere som syns min sykdom virker overdrevent ille; Jeg kan LOVE dere at det finnes epileptikere med værre tilstand enn meg!


2 kommentarer:

Jom sa...

Heisann Pamis.
Syntes du er ei tøff dame som forteller alt om deg sjøl uansett hva. Det står respekt av det altså. Håper du kan få mere hjelp slik att du blir mindre plaget av denne sykdommen. Klem fra jom ❤❤

Pamis Grette sa...

Tusen hjertlig takk Jom <3 Det var varmende ord <3