lørdag 21. april 2018

Fasit på å være pårørende

Mange har nok fått med seg tv2 serien om "Petter uteligger", en dokuentarserie som skildret uteliggermiljøet i Oslo. Petter Nyquist laget også senere flere oppfølgerserier, blandt annet; "Petter uteligger: De pårørende" som bestod av 2 episoder.

I den ene episoden fikk vi møte Gro Anita og hennes foreldre Tove og Svein. Og i den andre episoden fikk vi møte Jonathan og hans foreldre Mette og Audun. Gro Anita og Jonathans rusproblemer og livssituasjon tærer såklart på foreldrene til begge to, men alle foreldrene ønsker å være der og prøve å hjelpe barna sine så godt de klarer.


Det jeg reagerte så innmari sterkt på, var når foreldrene til Gro Anita oppsøkte LMS - Organisasjon av og for pårørende av rusavhengige. 

Jeg forstår såklart at man som pårørende ikke burde brenne seg totalt ut og ødelegge sitt eget liv ved å prøve å hjelpe den pårørende! Men da de kom inn der og forklarte sin situasjon, følte jeg at de omtrent møtte en fasit på hvordan det er å være pårørende. Og alles situasjon er da slettes ikke lik.



Det var blandt annet viktig å skru av telefonen på nettene, påpekte han ene konsulenten de møtte. Og som moren til Gro Anita påpekte; Ja, det er kanskje det rette for mange, men hadde de gjort det tidligere hadde kanskje ikke datteren deres levd i dag!

Alles situasjon er forskjellige, det som funker kjempebra for noen - kan være direkte skadelig for andres situasjon. Og jeg syns det var helt feil at man ble møtt med en slags fasit" på hvordan det er å være pårørende! Om de syns det er viktigere å ha telefonen på om nettene og kanskje redde datterens liv, enn å slå den av, sove godt og kanskje leve med å ha mistet datteren sin - da er det rett for de!


2 kommentarer:

Jom sa...

Normale foreldre gjør alt for sine barn, og da skur du ikke av tlf. Hva om det virkelig hadde skjedd noe og de ikke hadde fått tak i de. Da hadde samvittigheten tatt livet av meg.
Jom. 😉😘

Pamis Grette sa...

Helt enig med deg Jom! Jeg hadde aldri i verden skrudd av telefonen om jeg hadde visst at datteren min slet og hadde det vanskelig. Såklart man ønsker å stille opp for sine barn!