lørdag 30. januar 2016

Netthets

Så noen innlegg på tv2 sine nettsider fra deres nettserie "Haterne", hvor offentlige personer konfronterer de som har hetset dem på nett. Jeg er jo selv kjent med netthets etter mine år som "Pamis" på nettsiden Nakenprat og som nakenmodell. Det tok ikke lange stunden etter første bildeserien min var publisert, før hetsen startet. Stygge og sjikanerende kommentarer ramlet inn, men det mest ubehagelige var nok innboksmeldingene som inneholdt drapstrusler og trusler om voldtekt. Jeg klarer ikke fatte hvordan noen kan skrive ting som: "Håper du blir gruppevoldtatt av muslimer din jævla hore. Bare vent, snart vil du oppleve det, hehe!". Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke følte meg særlig trygg utendørs i ukene etterpå...


Fatter virkelig ikke disse "haterne" at det sitter et ekte menneske i andre enden av disse kommentarene og meldingene? Internett består ikke av bots overalt, det er ekte mennesker. Personer som ytrer seg offentlig eller legger ut bilder av seg selv på internett er ekte mennesker! Som føler smerte og frykt og som kan bli såret og redd av trusler og nedsettende kommentarer. Folk som slenger netthets må virkelig tenke seg om! Til trollene; Skam dere!!

Ingen kommentarer: